Jeden den v Halo 5

Halo 5 Guardians je dalším dílem obrovské série Halo, jenž se nám nedávno připomněla při vydání Halo Master Chief Collection a v současné době se blíží start bety právě pátého dílu. Samotná beta má začít 29. prosince, avšak už nyní preview členové Xbox Live a vybraní žurnalisté dostali možnost do bety nahlédnout. Bohudík, byl jsem mezi nimi a za jediný den jsem strávil v mapách Truth a Empire čtyři hodiny velmi zábavného hraní. 

Hra samotná se dostala od vydání prvních gameplay záběrů pod ostrý pohled ortodoxních fanoušků. Proč je tam sprint? A co ADS? Je to pořád Halo nebo už je to jen čistá kopie Call Of Duty? A proč už Halo nehraje půl milionů lidí, jak za časů trojky? To je jen výběr těch nejzákladnějších otázek, které se vyrojily po všech možných diskuzích a fórech. Ačkoliv tedy mluvím převážně o zahraniční komunitě, protože ta česká a potažmo slovenská (v současné době vím pouze o jedné komunitě a to je stosedemnast.com), není zrovna nejhojnější a na mainstream herních webech Halo takřka nikoho nezajímá. Škoda.

Beta vás uvítá nějakým povídáním o tom, že to ještě není hotové. Samozřejmě, hra by měla vyjít nejpravděpodobněji někdy v půlce listopadu a to je skoro celý rok. A za celý rok se může ještě vše změnit. Ale můžu říct už teď na začátku textu, že i když se nic nezmění, tak to bude pecka! První věcí co ve hře uvidíte je menu – to znázorňuje jakousi palubu na vesmírné lodi, po které se pohybují a baví se lidé. Vypadá to sice hezky, ale o tom hra není. Další věcí, která vás zaujme je hudba – ta zní dobře, ačkoliv jakoby vypadla z nedávného Destiny. A o inspiraci se s Destiny dělí i v dalších věcech. Ale o tom až za chvíli…

V menu toho moc dělat nemůžete – můžete si změnit ovládání (mé oblíbené Recon je tu samozřejmě zachováno) a nebo přizpůsobit si spartana – i když tato část mi spíše připadá jako placeholder, jelikož například kvalita zobrazování postavy je hrozná a pokud člověk zavítá nejprve sem, bude asi nemile překvapen. 

V současném přístupu do bety naleznete pouze jediný slayer mód pro osm lidí a dvě mapy s několika základními zbraněmi. Nechybí ikonická assault rifle s magnumkou, základ dotváří DMR a Battle rifle. Lidské zbraně ještě doprovází sniper rifle a staro-novinka v podobě SMG – ačkoliv SMG bylo i v předešlých hrách, zde spíše připomíná SAW (těžký kulomet) z Halo 4 a jedná se o ultimátní zbraň na blízko. Každopádně zatím plní funkci power zbraně, takže si ji musíte na mapě najít. Z lidských zbraní je to vše a mezi další zbraně už patří jenom eliťácký meč, který stále roznáší zkázu mezi nepřátele. Celý tenhle výběr zbraní zakončuje frag granát s plasma granátem. Není toho moc, ale zatím beta ještě nezačala a už teď je potvrzeno, že zbraní bude více. Zbraně jsou každopádně provedeny skvěle – ať graficky, tak i zvukově. Zní prostě epicky, jsou hlasité a hlučné. Pocit ze střelby je tu rozhodně nejlepší napříč celou sérií. Navíc jsou zbraně perfektně vyvážené (tedy krom SMG, které je opravdu smrtonosné) a AR je už konečně konkurence schopnou zbraní. Každá zbraň dostala do vínku možnost zaměřování, které je v základu namapováno na levý trigger jako v každé moderní hře. Současně s tím je tu i descope, takže po zásahu se vám zaměřování zruší. Tohle bylo předmětem velkého zájmu a i já měl strach… jenže není důvod. Jak padlo na začátku, hrají s ovládáním Recon, tedy zaměřování pouštím přes pravý analog a tak scope používám převážně jen u zbraní na dálku – a jsem naprosto v pohodě a vedu žebříčky zápasů. Na druhou stranu lidé, kteří jsou spíše zvyklí na CoDko a podobné hry, zaměřují a taky jsou v pohodě. Ale jak píšu, tak i se starým způsobem hraní, pokud jste dobří, nemáte konkurenci!

Mezi největší novinkou tohoto dílu jsou nové schopnosti pro sparťany, které jsou pro každého hráče na mapě stejné. Nejvýraznější je thruster pack – rychlý pohyb ve zvoleném směru, který slouží hlavně k rychlému uskočení – funguje to skvěle a hru to nenarušuje, spíše dělá souboje jen delšími a zajímavějšími. Další schopností je sprint, který je vykompenzován se ztrátou dobíjení štítu. Při sprintu můžete ještě nepřítele povalit na zem, ale musíte se trefit a pravděpodobně to nedokážete. Podobná věc je s úderem do země při výskoku, který je taky velmi nevýhodný a spíše ho používat nebudete. Mezi další schopnost patří možnost se vytáhnout na hraně – a to je skvělé! Nové levely jsou s tímhle perfektně propojeny, takže je zde mnoho cest, kde se to dá využít a pohyb po mapě je s tímhle hračka a nepřítele, který s tím ještě není sžitý, to dokáže nepříjemně překvapit.  

Když jsem u levelů, tak je musím pochválit. Truth je předělávka starého dobrého midship a Empire je zcela nová mapa, připomínající některé levely z Halo 4. Obě dvě mapy jsou skvěle navrženy s ohledem na všechny nové schopnosti a nabízí mnoho míst pro vzájemné soupeření. Pokud takhle bude vypadat každá mapa, máme se na co těšit!

S novými schopnosti si dovolím trochu zafilozofovat. Proč je tam dali? Podle mě aby se hra více uchytila na progamingové scéně – to víte, staré FPSka dnes už nikoho nebaví, lidé nejvíce koukají na MOBA hry a já naprosto rozumím proč. Ne snad proto, že by to byly nějaké pecky – ale proto, že se na online přenosy prostě nejvíce hodí – malé týmy, kde každý hráč může být velmi výrazný a zároveň je to celé přehledné díky izometrickému pohledu a jednoduché grafice. A mám dojem, že tu chtějí vytvořit tu výraznost hráčů – tak, aby souboje nebyly o střílení do hlav, ale o tom, že jeden hráč v daný moment použije nějakou schopnost a tím hru obzvláštní a komentátoři budou moci co říkat… Ale to celé je pouze můj skromný názor. 

Technická stránka – inu, nechtěl jsem ji příliš hodnotit, protože do vydání hry je daleko a bylo by to nefér. A proto nebudu kritizovat nějaké delší loadingy, zmatenější killcam a vypíchnu ty věci, které jsou už teď super – nejprve jsou to zvuky – ty jsou fakt perfektní a člověk cítí bezvadnou odezvu od hry. Slyšíte každý krok, každou explozi a navíc slyšíte mluvit i sparťany – a to ve chvílích kdy jich je více pohromadě. Vzájemně si oznamují své akce, nebo si děkují za pomoc. Malý nápad, který ale hře dodává velký kus atmosféry. A nyní se vrátím k tomu Destiny – stejně jako v Destiny, i zde je na začátku mise malé intro s přicházejí partou sparťanů – otázka je, jestli to od sebe okopírovali, jestli je to nový trend, nebo už to bylo v plánu kdysi a ti co odešli z Bungie si nápad vzali sebou. Kdo ví… ale na samotnou hru to nemá vliv. Po grafické stránce už teď hra vypadá dobře – skvělé je nasvícení s dynamickými stíny, efekty štítů a celý hud postavy a drobné detaily. Rozlišení 720p bety je však na první pohled zřejmé, na druhý pohled to však vnímat nebudete. Stejně jako 60FPS, které hru dělá naprosto plynulou a za ty čtyři hodiny jsem nějaký propad FPS ucítil asi ve dvou výrazných soubojích na pár sekund. 

Hratelnost je, jak jste asi již pochopili, opravdu super. Hra působí rychleji, přesto jsou zápasy stejně dlouhé, jako vždy byly a souboje stejně zábavné, né-li ještě zábavnější. Halo hratelnost byla jednoduše řečeno zachována a neztratila se! Ba naopak ještě povýšila! A mě nezbývá než dodat, že až v půlce ledna skončí celá beta, tak ten necelý rok čekání bude bolestivý. Velmi, velmi bolestivý. 

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Poslední komentáře