Halo Wars 2 - recenze

První Halo Wars v roce 2009 dokázalo poměrně úspěšně převést strategický RTS formát na konzoli – samozřejmě, byly zde jiné pokusy a jiné hry, ale nic se nepřibližovalo k pohodlně navrženému ovládání spinoffu ke známé scifi sérii. Ensemble Studios, tvůrci legendárního Age Of Empires, dokázali vytvořit skvělou kampaň, k tomu získali nádherné animace a to vše okořenili fungujícím multiplayerem, který mnoha lidem dokázal ukousnout desítky hodin z jejich životů. Ale zároveň to pro Ensemble byla jakási labutí píseň a ještě před vydáním hry studio ukončilo svou činnost a z jeho popelů vznikly studia nová. Mezi nimi byli i vývojáři z Robot Entertainment, kteří si vzali na starost údržbu Halo Wars po vydání. Člověk by si pomyslel, že právě oni budou pracovat na Halo Wars 2… a možná, že někdy něco kutili, ale nakonec pro pokračování Microsoft upsal strategické veterány z Creative Assembly, tvůrce série Total War (Halo Wars, Total War, chápete?.)

4xhh

Upřímně jsem čekal hodně. Sérii Total War miluji, mám v ní nahrány stovky hodin… ale byl jsem jen naivní. Total War a Halo Wars spolu nemají skoro nic společného a CA proto neriskovali a prostě opsali jedničku. Ano, moc novinek tu není a pokud jste hráli jedničku nedávno (například v remasterované edici) bude trvat pár minut, než si osvojíte nové ovládání a pak už budete jako ryba ve vodě. A ovládání stále funguje, nikdy nebudete mít na ovladači pocit, že byste byli pozadu, nestíhali události na bojišti nebo instinktivně šahali po myši. Nic takového, hraní této hry je čistý ovládací relax. Další výraznou změnou od jedničky je přidání druhé suroviny do oběhu ve hře a změna technologického pokroku, který právě uvolnil místo energii a sám se postavil do role vylepšování úrovně základny od čehož se mění i možná dosažitelná úroveň dalších jednotek.

Ale teď k jiným věcem, příběh kampaně nás zavádí na místo událostí z Halo 3, ačkoliv si není moc podobné, a vrací zpátky loď Spirit of Fire a její posádku, včetně všech přeživších z prvního dílu – ale znalost prvního dílu není moc potřeba, časový skok je velký, je po válce a objevují se nové hrozby. Konkrétně se jedná o Atrioxe a jeho frakci a musím říct, že se mi tenhle nápad líbí. Atriox je prostě bad-ass brut, kterého už nebavilo nechat si kálet na hlavu, vzepřel se Covenantu, shromáždil obrovskou armádu a s heslem „proti všem“ vyrazil do nekonečného vesmíru.

Atriox a jeho Banished představují další rozšíření univerza Halo a je škoda, že se v téhle hře neobjevila frakce Covenantů a souboj mezi třemi frakcemi. Ono těch „škod“ je v této kampani bohužel více, ale než se do nich pustím, ještě bych zmínil návrat CGI animací od lidí z Blur, které jsou naprosto famozní, skvěle nazvučené, skvěle zahrané a je obrovská radost se na ně koukat. A tady už přijdou na řadu ty škody… je škoda, že těchto animací je tu strašně málo, podle youtube nějakých 30 minut a z toho prakticky první půlka v prvních dvou misích a druhá půlka v posledních třech misích a zbytek mezi tím je filler. Ale to není vše, kampaň je prostě příliš krátká a ve strategické hře se tohle těžce ospravedlňuje. Pět až šest hodin na 12 misí je prostě málo a osobně jsem tímhle byl zklamán. Nemluvě o tom, že obtížnost normal je spíše „very easy“ a až na výjimky vám nepřátelé nebudou klást překážky do cesty. Plusem může být to, že tvůrci do kampaně narvali všechno možné, aby byl důvod ji opakovat – coop, lebky (modifikátory), sběratelské záznamy do textového kodexu, bonusové a nepovinné úkoly a koneckonců v kampani levelujete a za levely získáváte balíčky do Blitze, k němuž se ještě dostanu.

A co obsah příběhu? Příběh je narozdíl od Halo 5 velmi jednoduchý, je zde tolik pojmenovaných postav jako je v Halo 5 hratelných a vše se odehrává na jednom místě během krátké doby. A výsledek? Žádný tu není. Ne, nic. Pokud si pamatujete konec Halo 2, tak Halo Wars 2 to naprosto překonává. Konec příběhu je naprosto neuspokojivý a na nic neodpovídá. Ale dobrá, začal jsem koncem, co začátek a prostředek? Ani zde to není žádná sláva, ačkoliv to nějak funguje. Kapitán Cutter a jeho loď se chce prostě zachránit a přitom porazit Atrioxe, tak jak nám slibovala marketingová kampaň. Ale k žádnému střetu dvou geniálních leaderů tu doopravdy nedojde. První dvě třetiny hry jsou vaším cílem Atrioxovi poddaní a až se ke konci Atriox objeví, tak jeho jediným strategickým rozhodnutím je „pošlete tam všechny jednotky.“ Osobně jsem čekal strategickou přetahovanou, kde tah střídá protitah a ani nedojde na žádné obligátní střetnutí v tváři v tvář. Naprosto promarněný potenciál možné působivé rivality.

3081177-maxresdefault

Alespoň mise jsou zábavné a každá jde na to trošku jinak – v jedné bráníte, v další útočíte. Často tam jsou další úkoly mezitím. Naštěstí jsou všechny mise zábavné a hra vás bude bavit i přes všechny příběhové výtky. Hra je navíc spíše akční a v posledních fázích vás nenechá ani vteřinu nudit se nebo pozorovat scenérii. A stejně jako v jedničce je kampaň pouze za jednu stranu a to je opět škoda. Atriox měl být jakýmsi neutrálním válečníkem, který si jde za svým a proč by nemohl dostat svých pár minut slávy? Místo toho je tu jen padouchem, kterému se nikdy nic nedaří.

Co se týče MP, tady si není na co moc stěžovat, krom občasných výpadků připojení. Je zde opět šest vůdců za dvě frakce a tentokrát velkou roli hrají speciální vlastnosti jednotlivých velitelů – ačkoliv je vůbec nemusíte používat. A to na MP oceňuji nejvíce, můžete hrát svou hru a můžete vyhrávat. Každý člověk přijde s jinou strategií, s jinou skladbou svých jednotek a každý zápas je adrenalin od začátku do konce. Já osobně volím strategii základních jednotek a jejich podporu skrze schopnosti, jako je léčení, raketová salva nebo výsadek posil. A funguje to. Naprosto to funguje. A zároveň funguje strategie založena na vytvoření dvou super jednotek a naprosté ignorace speciálních vlastností. Prostě jak je libo! Možná bych jen rýpl do toho, proč tvůrci nepřidali do MP další frakci – prometheany, flood, cokoliv? Ale to stejně není nijak zvlášť potřeba.

Novinkou je režim Blitz, kartičkový akční mód, kde je se strategie pojí s hodem kostkou a vaší rychlostí reagovat na náhlé kroky protivníka. Mód jako takový funguje, ačkoliv si nikdy nemůžete být jistí, jestli nepřítel nevyhrál skrze lepší balíčky. Každopádně tento mód podle mě nemá moc dlouhou životnost – má pouze jednu jedinou mapu, což sice dovoluje vypilovat svou strategii k dokonalosti… ale zároveň vás to i dokonale unudí. Jakýmsi bonusem je firefight režim, kde se můžete s přáteli pokusit bránit nekonečným vlnám nepřátel… ale jednou a stačí.

c356330f-e4b0-4dca-8ef6-e685d5eb83c6

Technická stránka se podařila a neopakuje se situace, jako při launchi Rome Total War 2 od stejného studia. Hra běží na Xbox One hladce a nikdy jsem nepocítil propady FPS. Graficky to samozřejmě není nějaký revoluční titul, ale na strategii to vypadá pěkně a zvláště, když se do sebe pustí stovky jednotek, z nichž každá produkuje spoustu světelných efektů, tak je krása na to hledět. Design jednotek a budov je pak velice přehledný a na bojišti se nikdy neztratíte – a když uvidíte jednotku poprvé, dokážete si z jejího vzhledu uvědomit, co je jejím účelem. Hudba není nijak výrazná a spíše si jí nevšimnete.

ok

Pokud na to hledíte jako multiplayerový titul, tak si klidně místo OK představte zelené ANO (ale hlavně je na podzim nevolte!) Já osobně jsem byl kampaní zklamán a kvůli MP, i když si ho dost užiji, jsem to nekupoval. Nejvíce však zamrzí promarněný potenciál a opakování chyb z dřívějška.