Halo 5 - rok poté

Halo 5 při vydání vzbudilo nemálo pozornosti mezi fanoušky. Nejenže příběh v kampani byl takový, jaký byl, tak multiplayer postrádal věci, na který si hráči zvykli a brali je jako samozřejmost. Pokud si vzpomenete na mou recenzi, já jsem mezi tyto lidi nepatřil. Samozřejmě jsem si byl vědom toho, že tam plno věcí není… ale také jsem bral v potaz, že autoři slíbili rok DLC zadarmo a že hra, kterou jsem si koupil při launchi, bude růst a bude už jen lepší. Oponenti by mohli a legitimně můžou namítnout, že takový model vydávání hry není dobrý a jedná se o jiný způsob early accessu. Já s tím dokonce plně souhlasím! Protože kdybychom chtěli mít ve hře všechno, co bylo na tom must-have listu, tak bychom si ten rok ještě počkali. Ve výsledku? Jen bychom čekali o rok déle a nic moc by se nezměnilo. Hra v základu nabídla skvělou a vymazlenou hratelnost a obsah na desítky hodin. Já si nestěžoval. No, přesuňme se nyní v ději trochu více do současnosti. Halo 5 Guardians vyšlo před rokem a já bych se s vámi chtěl podělit o to, co se za ten rok stalo. Kdysi dávno jsem tu psal podobný článek po třech měsících, ale ten bych nyní odložil bokem a začal bych s čistým (energetickým) štítem. 

osiris

Kampaň

Začnu nejprve s tím nejjednodušším. Změnami v kampani. Inu, bohužel jich není mnoho. Příběh se nijak nezměnil, nepřibylo jediné singlové DLCčko a do vydání Halo 6 asi nemůžeme ani nic jiného očekávat. Každopádně něco málo se našlo. Jednak vyšel patch, který pozměnil AI nepřátel a v detailním pohledu možná někdo pozná rozdíl… a za druhé přibyla možnost hrát na body a na čas. Což… no, taky moc nezměnilo.

Multiplayer

Začnu trochu statisticky, co se týče nových map:

  • Arena: 7
  • Warzone: 3 
  • Warzone Assault: 3

Zadarmo… to není špatné. Navíc DLC mapy jsou rozhodně povedené a většinu z nich jsem si hned oblíbil. Nejvíce oceňuji práci, co se týče Warzone map. Tam se tvůrci snažili vždy přijít s trošku odlišným zážitkem. Zatímco Battle of Noctus je šíleně otevřená mapa, kde se vyřádí převážně snipeři, tak ve Skirmish at Darkstar jste okamžitě vrženi do víru akce a nejprve si musíte vůbec nějakou základnu vybojovat. Potěšilo mě, že jejich Warzone varianty jsou pak velice odlišné a například u poslední zmíněné se podobnost na první pohled velmi těžko hledá.

arénovkách mi do oka nejvíce padnula mapa Riptide, která připomíná zlaté časy starších Halo, kdy se jedná o kompaktní arénu s mnoha místy pro střety. Stasis je hned na druhém místě. Největším plusem je však to, že tyhle mapy vlastní prostě všichni, takže se hrají! Už jsou pryč časy drahých DLC, které jste si nikdy ani pořádně nezahráli.

anvilslegacy-mercy01-watermarked-40c7455d0865441580905374080e2627

Poznáváte tuhle mapu? Její šablona je z Halo 4.

S mapami souvisí i Forge. A to je asi jediný bod, na kterým se shodne celá komunita – Forge tým předvádí naprosto fenomenální práci a na bázi DLC dostával i editor nový obsah, péči a lásku. Dostali jsme například nové prostředí, možnost otexturovat předměty, glitch pro vytváření vozidel byl oficiálně přetvořen ve vlastnost. Dokonce nám tvůrci zanechali glitch na vytváření vlastních variant zbraní! Samozřejmostí byly desítky nových předmětů a fajnšmekři mohou vytvářet a testovat mapy na PC s novým GUI pro pohodlnější tvorbu. Nemluvě o komunikaci studia s komunitou, která je velmi přímá a transparentní. Prostě jasný palec nahoru Tomu Frenchovi a celému jeho týmu. 

Když mluvíme o komunitě, ta byla využita (či zneužita) v zásobování dalšího obsahu do hry – právě komunitní mapy tvoří nyní podstatnou část hry. Big team battle, který přišel pár týdnů po vydání hry, obsahuje 16 uživatelských map! Z nichž každá prošla už několika stupni úprav a krom toho, že se hrají dobře, velká část z nich už nepřipomíná ty hrůzy z dřívějších dob. Mapy mají svou atmosféru, svůj styl a zajímavosti. Najdeme tam například remake velmi populární mapy Valhala/Ragnarok!

Dalším módem, který přišel s mapami od komunity, byl Grifball. Tahle míčová „minihra“, která vznikla kdysi dávno, je pro mě osobně poprvé hratelná. Nelaguje a funguje skvěle. Hráči dodali nějakou desítku map, které se od sebe moc neliší strukturou, ale zas to vynahrazují grafikou, kdy jednou zápasíme na hokejovém stadionu a podruhé uprostřed samurajského hradu.  

A pak přišlo to, na co všichni čekali – Infection – hra na zombíky a přeživší. Tvůrci si byli vědomi velkého zpoždění, který tenhle mód nabral, a tak se to snažili vynahradit. A povedlo se. Tento mód obsahuje kombinaci původních a uživatelských map, kde horko těžko naleznete zabugovaná a nedostupná místa a navíc, a to se jim opravdu povedlo, má mód vlastní hudbu, která nejprve do žil vhání strach, aby ho vystřídal adrenalin, jakmile uslyšíte „last man standing.“

Poslední série módů, kterou zde proberu, je community playlist, kde naleznete ty nejšílenější minihry od… no, komunity. Tankové bitvy, nahánění v labyrintu, break-out s mechy, to všechno a mnohem více! Je to poprvé, co se v Halo objevil poprvé takovýto mód a osobně to beru velmi pozitivně, protože jsem viděl spoustu z těchto miniher na youtube, ale je velmi těžké sehnat partu lidí, kteří by si je s vámi zahráli. Teď už nemusíte.

Krom toho vyšlo i pár dalších playlistů jako doubles, triple team, apod. Navíc byl velice výrazně předělán break-out a dostal fůru nových map. Každopádně, největší novinka přišla o prázdninách, kdy se objevil dlouho očekávaný mód Warzone firefight. Mód, kde ve skupince spartanů bojujete proti mohutným vlnám nepřátel. Ale bacha na to! Je to Warzone Firefight, takže ho nemůžete hrát například soukromě a celá struktura hry je jiná. Tak například se hra dělí na pět kol, které je každé jiné: v jednom bráníte třeba základnu, ve druhém kosíte počet nepřátel a ve třetím musíte zlikvidovat bossy. Variací je docela dost a málokdy se stane, že se začnete nudit. Navíc se všechny hry odehrávají na obrovských Warzone mapách. WF je navíc také výrazně kratší, jedna hra trvá okolo patnácti minut a i pro zkušený tým se někdy jedná o velkou výzvu na konci, které je však spousta gold packů.

sanctum01-1920x1080-b056d1431fb3441a809bd707b5a91244

Ve Warzone se podíváme i na Sanghelios, původní domov obávaných nepřátel.

Do normálního Warzone krom map přibyla i jedna nová vlastnost, která s celým módem dost zamíchala – tzv. Boss refresh. Původně měly všechny mapy přesně dané kdy, kde a který boss se objeví jako další. Teď už to záleží na náhodě, každá hra je trošku jiná a stereotyp jde stranou. Přibyl i nový druh bossů – legrační mechy gruntů, mantisové nebo varianty těch starších.

Do menu dostal titul několik novinek. Možnost více si obarvit spartana, přišel nový souhrn po zápase a hlavně fileshare, kde můžete stahovat a sdílet věci, napříč celou komunitou. Krom map se jedná i o „objekty“ do forge. Tyhle objekty vznikají spojením a obarvením původních předmětů. Hra neobsahuje žádný sofistikovaný editor, ale i tak se tam dějí divy. Fileshare podporuje screenshoty a působí přehledným dojmem. Samozřejmostí je možnost sdílet veškeré věci mezi Xbox One a PC verzí.

Tvůrci nezapomněli ani na zbraně. Dostali jsme staré známé jako Brute plasma rifle nebo gravitační kladivo, ale i novinky, jako možnost používat mohutné zbraně po hunterech. Ve vozidlech jsme se také dočkali jednoho přírůstku: Wasp, nové letadýlko pro lidskou stranu.

overgrowth-screen-04-ed116cfaaf714946ac222ea14dea3380

Bylo toho hodně, co? Každopádně tímto to nekončí (ale ani nezačíná), je slíben další obsah do Forge, pracuje se na prohlížeči custom serverů, módy se neustále mění a upravují, ale už není žádný měsíční interval, kdy bychom se pravidelně mohli těšit na nový obsah. Za mě osobně jsem velice spokojen s tím, co nám 343i nadělili. Samozřejmě, mohlo to být hned na launchi, ale ten launch by byl až dneska. A na závěr: hra obsahuje několik bugů, nedostali jsme theater na kampaň, nová verze breakoutu není moc dobrá… ale to jsou jen drobné vady na kráse. Mám nahraných přes 1200 zápasů v MP a rozhodně jich ještě pár stovek odehraji!  

343i však tento obsah nedělali zadarmo – společně se všemi novými přídavky vycházely i nové kartičky, nové kusy brnění, emblémy, apod. Naštěstí mohu potvrdit, že v tomto konkrétním titulu jsou mikrotransakce udělány poměrně dobře, neruší, a naopak, velké množství balíčků, které dostáváte zadarmo, vás motivuje hrát dál a dál. Balíčky za peníze, to je však hovadina, za kterou jsem neutratil ani korunu. A já moc doufám, že Microsoft nebude snahu mikrotransakce tlačit dál, v této formě je můžeme tolerovat, ale jakmile by je začali stupňovat, bylo by zle… viď, Gears of War?

 

Komentáře

Doposud nebyl připojen žádný komentář. Buďte první!

Připojte váš komentář!

Můžete používat Texy! syntaxi.

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.

Poslední komentáře